Czumalova nástěnka

Listopad 22, 2011

K NOVÉ RUBRICE

Filed under: CO JSEM SI DOMŮ PŘIVLEKL — V. Cz. @ 11:57 pm

Můj velký učitel prof. Miloš Jůzl nám vysvětlil (rovněž s odvoláním na svého učitele, jen si po tolika letech už nemohu vzpomenout, který to byl, čímž jsem řetězec přerušil), jak je to s vývojem vztahu budoucího vzdělance ke knihám: V prvním stadiu si člověk myslí, že všechny knihy musí mít doma. Pak objeví jiné radosti života a zároveň existenci knihoven a usoudí, že si stačí knihy půjčovat a investovat spíše do oněch radostí. Třetí stadium pak přináší konečné zmoudření: Jsou knihy, které je nezbytné mít doma, a knihy, které si stačí vypůjčit. Nerad se přiznávám k vlastní retardaci, ale sedm let před důchodem jsem ještě neopustil Jůzlovo první stadium.

Jak u svých bližních odsuzuji hrabivost, hamižnost a lakotu, občas mě přepadá pochyba: Co když jsem stejný jako oni, jen mám to syslí hromadění vytěsněno do knih? S dopady, které už světová literatura zachytila v postavách lačných lakomců s dostatečnou odpudivostí. Půjčit si ode mne knihu ani nezkoušejte. Sice léta říkám, že jediná opravdu fungující knihovna je moje vlastní (v poslední době dodávám, že kromě té, kterou v Celetné provozuje Jana Matějková), ale léta to není pravda: Přerostla mi přes hlavu. Má dcera Anna se před časem dlouze rozhlížela po mé pracovně obložené knihami, pak na mne upřela chladné oko westernového zabijáka a suše pravila: „To už nepřečteš.“ Pořád na to myslím, protože už nepřečtu. Ale to mě nezastaví. Stále domů nosím nové knihy. Možná je to jen jedna z mnoha drobných strategií, jak žít s vědomím vlastní smrtelnosti. Kdybych nevěřil, že přečtu, nekupoval bych.

Na starých stránkách katedry jsem občas upozorňoval na nové tituly, jež jsem považoval za hodné pozornosti. Vracím se k tomu. Nejde o recenze, jen kantorské anonce, většinu jsem dosud nedočetl nebo ještě ani číst nezačal. Za výběr tak ručím jen tím, že jsem si je koupil za peníze, které nemám, a přinesl domů, kam se už nevejdou.

1 komentář »

  1. Chladné oko westernového zabijáka jsem si vždycky přála! Moc pěkné!

    komentář od dcera Anna — Listopad 23, 2011 @ 9:27 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Zanechat Odpověď

Vytvořte si zdarma webové stránky nebo blog na WordPress.com.

