Czumalova nástěnka

Prosinec 6, 2011

KLASIK KONEČNĚ DOSTUPNÝ

Filed under: CO JSEM SI DOMŮ PŘIVLEKL — V. Cz. @ 9:44 pm

ZÍBRT, Čeněk. Staročeské umění kuchařské. Praha – Podlesí : Dauphin, 2012. ISBN 978-80-7272-400-0

Každý rok je to stejné: Chci v knihkupectví nakoupit pár dárků blízkým a profesionální pud mě zase přiměje odnést si místo toho pár odborných titulů, které prostě musí být doma. Všichni nakladatelé trpí nevykořenitelnou představou, že nedostanou-li knihu na vánoční trh, neprodá se. Já zase trpím paranoidní představou, že mi ten který titul skoupí někdo neznalý, protože v prosinci kupují knihy i ti, kteří v ostatních měsících do knihkupectví nepáchnou. V lednu pak vypukne sezóna inventur a ještě větší finanční nouze než v prosinci a už sugestivně vidím, jak vysněnou knihu neseženu. Většinou samozřejmě jde o titul tak obskurní, že neznám nikoho, kdo si jej taky koupil. A kdybych počkal dva roky, mohl jsem ho mít za zlomek původní hnusné ceny ve výprodeji. Nemusím jistě dodávat, že na onu knihu jsem naposledy sáhl, když jsem ji přinesl domů, prolistoval a uložil do knihovny. (Ale buďme spravedliví: Nemít ji, fatálně bych ji celou tu dobu potřeboval.)
Letos mě ale jeden z obvyklých předvánočních záchvatů zachvátil nad knihou, která zřejmě opravdu rychle zmizí: S oběma otci-zakladateli české historiografie kultury, Zikmundem Winterem a Čeňkem Zíbrtem, je potíž: Jejich gruntovní a v lecčem dosud nepřekonané knihy jsou prakticky nedostupné. Jásám tak nad každým novým vydáním. Jen jsem myslel, když jsem to v roce 1991 prováděl nad 25 000 výtisky odeonského vydání skvělé popularizační knihy Zikmunda Wintera Zlatá doba měst českých, že to půjde hustěji a většími kapkami. Zlatou dobu měst českých jsem pak potkával ve výprodejích. Za výprodejovou cenu mám v knihovně reprint Zíbrtova díla Seznam pověr a zvyklostí pohanských z VIII. věku (Praha : Academia, 1995). Veselé chvíle v životě lidu českého Čeňka Zíbrta (Praha : Vyšehrad, 2006), nové vydání válečné redakce Zíbrtových textů, provedené jeho spolupracovnicí Zdenou Hochovou-Brožíkovou, se v knihovně dosud vyjímaly důstojně, ale poněkud osaměle. Teď k nim přidám Staročeské umění kuchařské.
Poprvé vyšlo v Praze v roce 1927 nákladem Staré gardy mistrů kuchařů. Editoři zmiňují druhé vydání v roce 1968, nemám důvod jim nevěřit, ale okem jsem je nikdy nespatřil a nemá je ani Národní knihovna. Vydání třetí připravili Viktor Faktor a Michal Hrubý, s pietou a zároveň ohledem na čtenáře. Mírně krátili (původní vydání má 600 stran, nové 592), ale, mohu-li soudit, neublížili.
Za pár týdnů vypuknou každoroční orgie bilancí. Pro nás, co se zajímáme o dějiny gastronomické kultury, to byl moc dobrý rok: Dostali jsme v něm obě nejdůležitější česká klasická díla. Tím druhým je kniha Marie Úlehlové-Tilschové Česká strava lidová (Praha : Triton, 2011). Zíbrt má ovšem vročení už 2012.
Doporučení: Napište si o Staročeské umění kuchařské Ježíškovi.
(Zneužívám této radostné příležitosti k nenápadnému upozornění na gastronomický blog mé dcery Anny: http://anna.ajj.cz/ . Čeněk Zíbrt zpracoval kuchařky z dob před bramborovou a sporákovou revolucí, na tomto blogu studuji kuchyni současnou.)

1 komentář »

  1. Za propagaci velký dík!

    komentář od Ančour — Prosinec 9, 2011 @ 1:00 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Zanechat Odpověď

Vytvořte si zdarma webové stránky nebo blog na WordPress.com.

