Czumalova nástěnka

Únor 13, 2012

POHLED ZE STŘEDNÍCH ČECH

Filed under: CO JSEM SI DOMŮ PŘIVLEKL — V. Cz. @ 8:46 pm

CÍLEK, Václav – LOŽEK, Vojen a kol. Obraz krajiny : Pohled ze středních Čech. Praha : Dokořán, 2011. ISBN 978-80-7363-205-2

 Kantorské povolání je kruté v tolika ohledech, že mě někdy přepadají obavy, zda nejsem úchyl-masochista. Student přinese či po síti pošle práci a já se vyděsím: Tuhle knihu nemám! Co nemám, ani neznám! Většinou se naštěstí ukáže, že ona díra v mé knihovně je fiktivní, neboť knihu stvořila jen chronická studentská nechuť k přesnosti v bibliografických odkazech, ale spoleh na ten mechanismus není. Tuhle přituhlo. Zavalen diplomovými pracemi (proto jsem se tak dlouho nechlubil, co jsem domů přivlekl) jsem v jedné z nich četl skvělou definici krajiny, pocházející z nové knihy Václava Cílka. Protože mi je Cílkovo myšlení blízké, zrazuji intelektuálovu povinnost kritizovat jeho nadprodukci. Pořád mě to baví. (Nezastírám nicméně, že Cílkova schopnost psát knihy rychleji, než je stihnu číst, mě poněkud zneklidňuje, ale problém vidím na své, nikoliv na jeho straně.) Zdroj té dnešní jsem ale už četl, proto mi ona definice byla povědomá: Středočeský kraj vydal před časem knihu Střední Čechy: Příroda, člověk, krajina, jejíž koncepci vymyslel Vojen Ložek. Minula mě, ač jsem ji chtěl. Nová potřeba hejtmanské sebeprezentace před dalšími volbami přivedla k životu knihu Vstoupit do krajiny: O přírodě a paměti středních Čech. Vydal opět Středočeský kraj v produkci nakladatelství Dokořán s internetovou podobou předchozí knihy jako přílohou na CD. Původní autorská sestava Vojen Ložek, Václav Cílek, Jarmila Kubíková a kol. se změnila na Václav Cílek, Pavel Mudra, Vojen Ložek a kol. Mám ji, ač do normální distribuce šla jen část nákladu. Od roku 2004, kdy vyšla, ji doporučuji jako výbornou učebnici každému, kdo se začíná zajímat o krajinu. Václav Cílek o ní dnes mluví jako o krajinném slabikáři. Prozradil také, že se tehdy inspirovali Dětskou encyklopedií Bohumila Říhy a Vladimíra Fuky. Udělalo mi to velkou radost, celá naše generace na ní vyrostla.
Běžel jsem si tedy od oné diplomky pro již třetí verzi, jejíž vydání se už obešlo bez hejtmana Bendla. Titul Obraz krajiny je záměrnou analogií titulu knihy Kevina Lynche Obraz města, jedné z nejdůležitějších knih o městě vůbec. (Napadá mě, že kdybych jednou, nedej Bože, sestavil seznam knih, které byly za už nekrátký čtenářský život nejdůležitější pro mne, potká se v něm The image of the city s Říhovou Dětskou encyklopedií.) V textu ledacos přibylo a posunulo se, z knihy spíše obrázkové se stala kniha ilustrovaná. Václav Cílek se prosadil vedle Pavla Mudry i jako fotograf a další interpretační rovinu tvoří pozoruhodné kresby Svatopluka Máchala (1895 – 1947). Poznámkový aparát a výběr z literatury hotový poklad. „Snažili jsme se, aby člověk, který si přeje mít doma jen jednu knihu o české krajině, sáhl právě po této publikaci“, píše v úvodu Václav Cílek. Nejspíš se povedlo.

Napsat komentář »

Zatím nemáte žádné komentáře.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Zanechat Odpověď

Blog na WordPress.com.

