Czumalova nástěnka

Květen 1, 2012

POSLEDNÍ PERIPATETICKÁ PŘEDNÁŠKA

Filed under: K POSLEDNÍ PERIPATETICKÉ PŘEDNÁŠCE — V. Cz. @ 9:16 pm

V  sobotu 28. dubna 2012, aspirující na nejteplejší 28. duben, co se teplota měří a zaznamenává, se za mimořádné exploze jara uzavřel kruh: 7. listopadu 2008 jsme poprvé vyrazili na peripatetickou přednášku cyklu Genius loci pražských měst se záměrem projít systematicky všechna pražská města, vzniklá v dotyku s hradbami historické Prahy. Podařilo se, dokonce jsme několikrát pro logiku města porušili pravidlo dotyku. Začali jsme Žižkovem a pohybem proti směru hodinových ručiček jsme po sedmi semestrech na Žižkov zase vstoupili. Není to jen radostné, nečekal jsem, že se s koncem první části cyklu sejde i jiný konec. Bylo nás na sobotní procházku městem dost, nemohu si stěžovat, sobotě odpovídá víc procházka s přáteli než školní povinnost, ale jeden smutný fakt smlčet nemohu: Nepočítám-li studenty studia doktorského, byli přítomni studenti dva. Jeden klasické archeologie, jeden kulturologie. (Někteří studenti by se ale měli počítat nejméně dvakrát, což je právě tento případ. Vzhledem k osobnímu hrdinství spojenému se stejně aktivní účastí na Okultění bezprostředně předcházejícím bych dokonce navrhoval vyšší koeficient.) S potěšením jsem zjistil, že jsem nebyl sám, kdo cyklus chápal jako nekonečný. (Práce vysokoškolského učitele se bez dlouhodobé perspektivy, která nepočítá ani s vlastní smrtelností, poctivě vykonávat nedá. Naše termínované smlouvy jsem proto vždy považoval za nepřátelské. Ne pro potřebu nějakých osobních sociálních jistot, ale jako další prvek okrádající mé studenty.) Stručné usnesení výboru, který se sešel 28. 4. 2012 v Riegrových sadech: Budeme pokračovat a dáme si to znovu. Odkládám tedy faustovský záměr obejít městské čtvrti, které vně sousedí s těmi již prošlými, a slibuji, že se na podzim sejdeme u paty žižkovské televizní věže a znovu vyrazíme proti směru hodinových ručiček i proti všemu, co by tomu nepřálo. Dál zatím nedohlédnu, ale o všem, co mi umožní dodržení tohoto slibu, vás zde budu informovat.
Věnovali jsme se po ony čtyři roky architektuře a urbanismu Prahy mimo její historické jádro. Alespoň jednou peripatetickou přednáškou bych vás do něj chtěl vrátit: Narazili jsme několikrát na téma německých architektů. Rád bych vám v bezprostředním okolí katedry ukázal, jak podstatným způsobem se německy mluvící architekti 20. století podíleli na podobě Starého a Nového Města. Spojím s tím téma, na kterém aktuálně pracuji, pražské pasáže. Sejdeme se v poslední den výuky v letním semestru, tedy v pátek 18. května 2012 v 11.00 na katedře v posluchárně č. 306. Zvu vás fotografií Miroslava Háka z roku 1945, fotografa, který velmi podstatným způsobem ovlivnil mé vidění města.

1 komentář »

  1. „Proti prachu proti blátu proti strachu proti státu proti sněmu proti dýmu proti všemu protivnýmu….“

    Vážený pane doktore,
    ne bez patřičného rozechvění v krajině srdeční jsem si dnes přečetla Váš komentář k sobotní vycházce, které mi bylo, jako Vaší bývalé studentce, velkou ctí se zúčastnit. Stává se, že člověka některé věci napadnou, jiné si domyslí ale v obou případech je tak nějak zapomene nahlas vyslovit v přítomném okamžiku. Proto chci sice až nyní, zato však velice hlasitě, vyslovit svoje poděkování za všechno, co jste pro nás – studenty minulé, současné i budoucí – udělal, děláte a jak Vás znám i dělat budete. Vždy když si vybavím spojení Pan Učitel, vidím před sebou dva pány. Jedním z nich je můj bývalý třídní na základní škole a tím druhým jste Vy. A kdykoli se s Vámi setkám, vždy a znovu si uvědomuji jak byl můj život obohacen Vaší úžasnou osobností. To, s jakou nekonečnou invencí a s jakým nezištným a láskyplným potěšením se s námi všemi dělíte o všechny své neuvěřitelné vědomosti a postřehy, mě prostě dojímá a rozradostňuje zároveň. I když vůbec nepochybuji o tom, že občas musíte mít intenzivní pocit, že jste zase naházel své perly tamtěm zvířatům. Ale stejně táhnete tu káru dál. Vás by na ní prostě měli naložit, vozit po školách a demonstrovat na Vás, jak že by měl takový učitel vypadat. Tak! A jedno oko nezůstalo suché!
    Ale ještě k jedné věci, která byla řečena, bych se tu chtěla vypsat (nebojte, už to nebude trvat dlouho). V pondělí večer mi zavolal jeden blízký člověk v naprostém zoufalství, že dva dny před odevzdáním bakalářky (mimo náš obor) mu chybí ještě strašná spousta věcí, které absolutně nemůže stihnout. Podotýkám, že stejně jako já, se nachází ve věku pro současnou generaci gerontologickém, vlastní fungující a tudíž většinu času zabírající firmu a dvě malé děti, z toho jedno adoptované. A já jsem si vzpomněla na to, jak jsem před necelými dvěma lety psala za značně neuvěřitelných podmínek svojí diplomovou práci, jak jsem už lezla po čtyřech a ronila krvavé slzy, když tu se mi zjevil jeden kamarád a ten se mnou posledních pár dní strávil nekonečnými opravami, úpravami a jinými hnusostmi a zřejmě mě zachránil. A tak jsem se na ten krásný český svátek lásky na celý den zavřela k počítači a udělala všechno, co jsem jen udělat mohla. (Ráda bych napsala, že to bylo o nuzné skývě okoralého chleba a sklenici vody ze záchodu, abych tomu dodala ten správný punc patetičnosti, leč lhala bych. Byla jsem obložená jídlem, popíjela dvanáctku Staropramen a v poledne se přecpala bramboráků tak, až mi z toho bylo na celý zbytek dne špatně). Večer jsem skončila absolutně vyřízená a vycucaná ale šťastná jako blecha, že jsem tu energii, která mi tenkrát byla darována, zase mohla poslat dál. Protože i pro mě se tím uzavřel jakýsi kruh….. A zase jsem při tom myslela na Vás, to byste nevěřil.
    Tak a dost. Už jen praktická poznámka k budoucím vycházkám. Zaměstnavatelům bohužel chybí cítění pro architekturu a přestože pátek nešťastný je den, z nějakých pro mě nepochopitelných důvodu vyžadují i v tento den přítomnost na pracovišti. Myslíte, že by pro Vás bylo uskutečnitelné dělat je alespoň občas v sobotu? A nechlastejte tak to pivo, ať nám ještě dlouho vydržíte!!!!!!!!
    S veškerou úctou
    Renata Fraňková

    komentář od Renata Fraňková — Květen 2, 2012 @ 10:04 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Zanechat Odpověď

Blog na WordPress.com.

