Czumalova nástěnka

Listopad 12, 2012

CO JSEM SLÍBIL K ŽIŽKOVU (A NĚCO NAVÍC)

Filed under: K POSLEDNÍ PERIPATETICKÉ PŘEDNÁŠCE — V. Cz. @ 11:40 pm

Ještě něco vynesla nedělní archeologie: Když jsem hledal slíbené soutěžní návrhy na Žižkův pomník a Národní památník, narazil jsem na text, na který jsem vlastně nezapomněl jako na jiné, ale spíše ho vytěsnil, protože je spojen s neblahými pocity. Nejsem ješitný autor a nemám svá slova za svatá, ale nepíšu lehce, přesvědčen, že každé slovo má něco znamenat a má za ním něco být. Nesnáším, když se s mými texty manipuluje bez mého vědomí a souhlasu. Spíš principiálně než konkrétně. Tenhle mi nejprve redakce zbavila hran a poté grafik uřízl pointu, protože se mu prostě nevešla. Navíc se řez netýkal jen textu mého, ale i citovaného. Obojí jsem zjistil až z čísla dávno v prodeji. Není nad samizdat, zveřejňuji text v podobě, v jaké jsem ho tehdy odevzdal. Téma uzavření a rekonstrukce Národního památníku vyčichlo, už je rekonstruováno a znovu otevřeno. Někdy se snad k tomu, co naplnilo a co naopak rozptýlilo mé tehdejší obavy, vrátím. Střelná modlitbička, kterou v textu zmiňuji, zněla v úplnosti: Můj Pane, kéž „tam furt bude pusto a prázdno“ a je mi kde se shledávat s vlastním národem, sebou samým i Tebou. Amen. Za to, že to tam není, nemůže redakce, ale autocenzura. Vyšlo pod titulem Nemilovaný chrám národní identity a se zmíněnými zásahy v Divadelních novinách, roč. XVI, 2007, č. 11, s. 10. S radostí zjišťuji, že už je to pryč, zapomenuto a odpuštěno. Naopak to, co si o tématu myslím, se nikterak nezměnilo.

Samozřejmě připojuji také to, co jsem původně hledal, ony soutěžní návrhy.     

Nemilovany chram narodni identity pro DN

Národní památník na Vítkově

Napsat komentář »

Zatím nemáte žádné komentáře.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Zanechat Odpověď

Blog na WordPress.com.

