Czumalova nástěnka

Únor 5, 2013

CO BYLO PŘED SÍDLIŠTĚM INVALIDOVNA

Filed under: K POSLEDNÍ PERIPATETICKÉ PŘEDNÁŠCE — V. Cz. @ 4:55 pm

Liben012

Dvě navazující fotografie A. Alexandra z roku 1923 ukazují pláň vojenského cvičiště u Invalidovny, na níž dnes stojí stejnojmenné sídliště. Vlevo usedlost obvykle nesprávně označovaná jako Sluncová, tedy zámeček Voříkovských z Kundratic, vpravo jízdecká kasárna. Na druhém snímku se objevuje i druhá budova jízdeckých kasáren, mezi oběma budovami pak nižší stavba vojenské prádelny. Stavby nad nimi na horizontu patří k žižkovské usedlosti Pražačka.

(Reprodukce z knihy BEČKOVÁ, Kateřina. Zmizelá Praha : Dodatky II. : Historická předměstí a okraje města – pravý břeh Vltavy. Praha – Litomyšl : Paseka, 2003. ISBN 80-7185-622-3)

 Liben013

 

 

 

 

 

Fotografie Jindřicha Eckerta z doby kolem roku 1900 představuje pohled přes cvičiště z opačné strany, z úpatí Vítkova. Zachycuje podobu Vltavy před regulací a rozsah továrního areálu Pražské akciové strojírny, dříve Ruston a spol. Na tomto místě byla původně přádelna, v roce 1832 tu Edward Thomas založil strojírnu. V roce 1850 ji  koupili Joseph John Ruston a jeho bratr John a další společ­níci, zahájili výrobu lodních par­ních strojů a o čtyři roky později založili i lodě­nici a vyráběli také zařízení pro parní mlýny, parní stroje a dělové lafety. Od 1869 se jmenovala Pražská akciová strojírna (PAS), dříve Ruston a spol.

 (Reprodukce z knihy BEČKOVÁ, Kateřina. Továrny a tovární haly : 1. díl : Vysočany, Libeň, Karlín. Praha – Litomyšl : Paseka – Schola ludus–Pragensia. ISBN 978-80-7432-122-1)Liben011

 

 

 

 

Joseph John Ruston postavil ještě ve svém původním podniku v Karlíně v roce 1841 první český parník Bohemia, z nové loděnice pak vyšly slavné parníky Pražské paroplavební společnosti: Praha (1865), Vyšehrad (1866), Stephanie (1882), František Josef (1887), Primátor Dittrich (1891), Ferdinand I. Dobrotivý (1891), Smíchov (1895), Závist (1895) a také například císařská jachta Kaise­rin Maria Theresia (1892), kterou pak Společnost rakouské státní dráhy provozovala na Bodam­ském jezeře jako osobní parník.
Pražská akciová strojírna zanikla roku 1910, od roku 1912 tu Elektrické pod­niky hl. m. Prahy provozovaly opravnu vozů. V letech 1925 – 1932 část sloužila i jako garáže autobusů. V rámci transformace Dopravního podniku byla založena 1994 dceřiná akciová společnost Pražská stro­jírna, která dál vyráběla a opra­vovala zařízení tramvajových ko­lejišť. Až na kotelnu s komínem byl v souvislosti s budováním komunikace Rohanské nábřeží a zastavováním Rohanského ostrova v letech 2007 – 2008 celý areál zbourán. Developerský záměr lze nahlédnout zde: http://www.gng.cz/admin/user_files/projects/Rustonka_brozura_30.pdf

Advertisements

1 komentář »

  1. Hi my family member! I wish to say that this post is amazing, nice written and include almost
    all significant infos. I would like to see extra posts like this .

    komentář od elektrické ohradníky — Září 13, 2014 @ 3:45 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

Vytvořte si zdarma webové stránky nebo blog na WordPress.com.

%d bloggers like this: