Czumalova nástěnka

Duben 1, 2013

ZAJKO A VELIKONOČNÍ KOLEDA

Filed under: MIMO RUBRIKY — V. Cz. @ 4:57 pm

zajko

Velikonoce jsou časem zjitřené citlivosti. Těším se na ně také pro rozpětí mezi bolestí a radostí, mezi hlubinami Ježíšova výkřiku: „Eli, Eli lema sabachtani?“a výšinami naděje: „Nebo poněvadž jsme s ním vštípeni připodobněním smrti jeho, tedyť i vzkříšením budeme.“ (Řím 6 5) Vloni jsem vás tu zval k podílu na barokní zbožnosti a ke společné modlitbě s Martinem z Kochemu a neodpustil jsem si ale ani píchnutí do bezvěrecké ignorance naší přítomnosti. Letos jsem pomýšlel na přání více výtvarné a vstal s chutí vyhledat v archivu digitálních obrazů ten pravý. Jen jsem pustil počítač, vyskočil na mne vizuální křik, že na Velký pátek startuje VYŠLEHANÉ SLEVOVÉ TORNÁDO. U branky zazvonila mladá dvojice a dosti agresivně vnucovala novou výhodnou smlouvu k odběru elektřiny, jen neříkala, pro koho výhodnou. Jen jsme je s poukazem na Velký pátek vyhodili, už jsem obrázek měl. Sice zcela mimo původní záměr, ale zato přesně postihující to, na co letos bylo reagovat mé velikonočně zjitřené citlivosti. Stejně jako u loňského velikonočního obrázku nejsem schopen dostát právům autora a vděku dárci, neboť už opravdu nevím, kdo mi to poslal. Jen název souboru zajko dává tušit zemi původu.
Velikonoce jsou výjimečným svátkem také tím, že je lze prožívat jako strhující příběh. Zajko mě jím letos neodbytně doprovázel, co jsem ho v počítači znovuobjevil, a nabízel nové a nové rezonance s tím, co letos trápí mou velikonočně zjitřenou citlivost. Sněží, nemohu se zahřát a můj kocourek je z marného vyhlížení jara tak utrápený, že mě už ani nevolá k zodpovědnosti. Do Velikonoc se letos neurvale vpletly daňové přiznání, jehož vyplňování každoročně uvrhne do krize můj vztah k státu, i přechod na letní čas, který každoročně uvrhne do krize můj chorý organismus. Příznačně se letos vstup do nového vykoupeného života kryje s Aprílem a machistický sadofolklór Velikonočního pondělí provází mediální varování před metylalkoholem.
Naštěstí nejprimitivnější výklad zvoleného obrazu, tedy že mi někdo sežral Velikonoce, mohu oslabit zpochybněním zajíce: V Písmu mnoho opor pro jeho chápání jako symbolu Velikonoc nenacházím. Starozákonní kniha Levitikus praví: „za nečistého budete pokládat zajíce, protože je to sice přežvýkavec, ale kopyto rozdělené nemá“ (Lv 11 6) a totéž stanoví kniha Deuteronomium (Dt 14 7). Tradičně zajíc vystupuje jako symbol plodnosti a smilstva. I většina dalších významů je spíše negativní: bojácnost, zbabělost, špatné svědomí, rozmařilost. Slovník symbolů Jana Royta a Hany Šedinové (Praha : Mladá fronta, 1998. ISBN 80-204-0740-5) ale poukazuje také na častý motiv lovu na zajíce v droleriích středověkých rukopisů, symbolizující pronásledování dobra zlem. Velikonoční symboliku snad může podpořit Hexameron sv. Ambrože: Každoroční přebarvování zajíců je mu obrazem zmrtvýchvstání a proměny. To už se ale chytám stébel. V zásadě se to má se zajícem jako velikonočním symbolem stejné, jako se stromečkem co symbolem vánočním: Je to mladý cizák. V čase, kdy symboly vstupují do našich životů nejvíce z vůle odborníků na marketingovou komunikaci, na tom ale nakonec zase tak nezáleží.
Před časem mi kamarádka věnovala sadu pohlednic, kterou byla nucena koupit ve své velmi katolické škole. Dokládám jednou z nich, když už jsme u těch sežraných Velikonoc, že se na to dá jít i ze stran nečekaných. Nic historického a nic ležícího mimo náš užší kulturní okruh, naopak, současný produkt domácí firmy, která, jak sama o sobě praví, se „zabývá vývojem, výrobou a prodejem produktů, které podporují komunikaci mezi lidmi“. To projímadlo taky. Šetřil jsem vás, například nevidíte objevný ikonografický typ Krista Zootechnika, obklopeného v kvetoucí jarní krajině s kostelíkem beránky roztomilými, až srdce usedá (jeden si hoví v Kristově náruči, jeden se po kočičím způsobu otírá růžovým čumáčkem o jeho bělostné roucho, zbylí jsou roztomilí jen tak). Popsanou pohlednici jsem se ani neodvážil položit na skener.
Radostná velikonoční zvěst ohlašuje také vítězství dobra a lásky nad úklady zla a všech kazisvětů. Nepovedlo-li se mi popřát vám obrazově, tedy alespoň přání v podobě koledy, kterou nám uchoval Čeněk Zíbrt:

Nesem vám nové léto a dobrou novinu,
radujte se, křesťané, vzkříšení Kristovu.
Barvou se odívejte, stromové kvítejte,
tráva, koření svou ourodu dejte.
Kyrie eleison

Poněvadž naše matka země se otvírá,
zima a mráz studeny od nás se ubírá,
zelenaj´se, luka, kdy zezulka kuká,
až i srdce okřehá každého člověka.
Kyrie eleison

Lb008

Napsat komentář »

Zatím nemáte žádné komentáře.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Zanechat Odpověď

Vytvořte si zdarma webové stránky nebo blog na WordPress.com.

