Czumalova nástěnka

Duben 14, 2013

K LIBEŇSKÉMU MOSTU I

Filed under: K POSLEDNÍ PERIPATETICKÉ PŘEDNÁŠCE — V. Cz. @ 6:54 pm

Lb041Narazil jsem na pěkné schéma přeložení toku Vltavy, o němž už jsem tu něco psal v souvislosti s Karlínským i Libeňským přístavem, z roku 1931. Podíváte-li se pozorněji na Libeňský most a strukturu Libně na samém pravém okraji plánu, je tu jistý rozpor s realitou. Libeňský most postrádá na obou březích jasnější vzájemné vztahy s urbanistickou strukturou měst, jež spojuje, na libeňském břehu ještě citelněji než na holešovickém. Prakticky nevyužita zůstala také plocha uvolněná posunutím hlavního toku Vltavy. Pro obě předmostí existují urbanistické studie, realizace se ale nedočkala žádná z nich. V Libni se počítalo s poměrně velkorysým prostorem, do něhož měl most vyústit a odkud vybíhal ne zcela symetrický trojzubec tříd: Osová vedla na křižovatku ulic Na žertvách a Zenklova (tehdy Primátorská), dnes brutálně rozkotanou výstavbou stanice metra Palmovka. V pohledu od mostu pravá směřovala k dolnímu nádraží, levá vedla asanovanou židovskou čtvrtí k mostu přes Rokytku.

Základní údaje k Libeňskému mostu, který nesl v letech 1938 – 1940 a znovu 1945 – 1952 jméno Baxův (primátor dr. Karel Baxa most 29. října 1928 slavnostně otevíral) a v letech 1952 – 1962 se jmenoval Stalingradský:
V letech 1924 – 1928 jej postavila podle projektu Pavla Janáka (architektura) a Františka Mencla (konstrukce) trojice firem: Dělnické podnikatelství staveb Piták a společníci provedlo ještě před tím, než byla Vltava přivedena do nového koryta, založení pilířů, pokračovala společnost Ing. Bedřicha Hlavy a Dr. Kratochvíla a most dokončila firma Ing. Dr. Karla Skorkovského. Obloukový most z prostého betonu má dvě části, holešovická je dlouhá 298 metrů, libeňská jen 72 metrů. Spojuje je 385 metrů nasypané zemní rampy. Celkem je tedy dlouhý 370 metrů, ovšem s rampou 755 metrů. Šířka činí 21 metrů (vozovka 14,50 m, chodníky 2 × 3,25 m). Holešovickou část tvoří pět oblouků o rozpětí 42,80, 42,80, 38,50 a 28,00 nad novým korytem Vltavy, libeňskou jediný oblouk o rozpětí 48 metrů nad dnes již zasypaným přístavním ramenem.Předchůdcem byl provizorní dřevěný věšadlový most konstruktéra Jiřího Soukupa, přenesený v letech 1902 – 1903 ze stavby mostu Legií a prodloužený na 449 m a 21 polí, široký 7,30 m, jehož součástí byl i železobetonový oblouk se světlostí 17,00 m a vzepětím 3,80 m.  Provizorní most byl zbourán s dokončením nového v roce 1928.
(K vynikající architektuře mostu se vrátíme v Holešovicích, na onom konci je jí větší porce.)

Prum033

Reklamy

Napsat komentář »

Zatím nemáte žádné komentáře.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

Vytvořte si zdarma webové stránky nebo blog na WordPress.com.

%d bloggers like this: