Czumalova nástěnka

Duben 20, 2013

JEN ZAZNAMENÁNÍ UDÁLOSTI

Filed under: MIMO RUBRIKY — V. Cz. @ 5:28 pm

getthumbnail

Nevěnuji se tu aktualitám z několika dobrých důvodů. Tíhnu spíše k věcem věčným a nejsem toho schopen ani prakticky: Než se k něčemu aktuálnímu dostanu, vyšumí to. Občas mi sice nějaká událost udělá radost, jako namátkou nedávné odvolání matného ekonoma z postu ředitele Národní galerie, častěji nějaká naštve, příklad se mi ani nechce uvádět. Netrpím také nutkavou potřebou ke všemu se vyjadřovat. Nezajímá mě trapná imitace skutečného politického života, kdy politik něco plácne v nedělních Otázkách Václava Moravce, v pondělí se k tomu všichni vyjádří a po zbytek týdne se pak vyjadřují k vyjádření těch, co se vyjádřili. Jsou samozřejmě radostné události, které si rádi sdělujeme, ač jsme si jich nemohli nevšimnout, neboť je tím pozdravujeme a vzájemným sdělováním je sdílíme a stupňujeme tak radost z nich. Z poslední doby je to samozřejmě příchod jara, na chvíli rovnou léta, z něhož se s mým kocourkem nemůžeme vzpamatovat. Jsou ale mezi pseudoudálostmi a skutečnými událostmi aktuality, jež asi sluší zmínit, aby mezi ostatními nezapadly: Včera v Praze skončily městské autobusy Karosa B 732, poslední vůz č. 5885 vyjel ve 14.45 na linku 122 Depo Hostivař – Opatov. Poslední autobus s mechanickou převodovkou. Ne všechny B 732 jsou na odpis, v hostivařských dílnách jim uměli život prodlužovat i o 10 – 12 let. V Dopravním podniku ale nesmějí jezdit autobusy s průměrným věkem nad 9 let a individuálním nad dvacet.
Typ B 732 vyráběla Karosa Vysoké Mýto mezi léty 1983 – 1997, stihla celkem 4 495 vozů. V Praze jezdily jako městské autobusy od roku 1987, v roce 1994 jich Dopravní podnik provozoval 860. Typ měl původně jen dvoje dveře, vepředu a uprostřed, městské provedení i dveře vzadu.
Pro znalce popis (snad) exaktní: Dvounápravové Karosy B 732 mají polosamonosnou karoserii, sešroubovanou z panelů ze svařované ocelové kostry a plechu. Délka 11 055 / 11 347 mm (prodloužení délky si vynutilo umístění retardéru u posledních výrobních sérií), šířka 2 500 mm, výška 3 165 mm, pohotovostní hmotnost 9 400 – 10 200 kg. Podlaha je 890 mm nad zemí. Odpružení pneumatické s vlnovcovitými pružinami. Uzavřená kabina řidiče. Troje dvoudílné dveře s vně výsuvnými křídly s elektropneumatickým ovládáním. Vzadu motor LIAZ řady ML 636, horizontální, řadový vznětový šestiválec s přímým vstřikem paliva, s turbodmychadlem, s alternátorem PAL 28V/75A a mechanická pětistupňová převodovka Praga 5 P 80.45. Do palivové nádrže se vešlo 240 litrů pohonných hmot. Maximální rychlosti 80 km/h. Sedadla čalouněná latexovými polštáři potaženými koženkou. Kapacita 31 sedících a 63 stojících cestujících. Ta jmenovitá, jako cestující máme své zkušenosti.
Znalec by se asi pohoršil, ale pro nás laické uživatele není typ B 732 rozlišitelný od předchozího typu B 731, který se vyráběl v letech 1981 – 1996, tedy částečně paralelně s B 732. Bylo jich 4 909. Základní a vlastně jediná podstatná odlišnost tkví v automatické převodovce. Oproti jejich shodné krabici už lze odlišit trochu zaoblenější a jinak členěnou skříň předchůdce, jímž se celá typová řada otevřela, autobusu Karosa ŠM 11, vyráběného v letech 1964 – 1981. A pak už bychom se dostali ke kráse autobusu Škoda 706 RTO, vyráběného v letech 1958 – 1972.
Jak to vůbec bylo s autobusovou dopravou v Praze? Mohla by svou historii považovat za více než stoletou, kdyby jí nechyběla kontinuita. Když se neosvědčila tramvajová linka po Karlově mostě, s ohledem na jeho hodnoty a na posvátné pražské panorama vybavená spodním přívodem proudu a provozovaná jen od 28. září 1905 do 30. dubna 1908, zřídily Elektrické podniky královského hlavního města Prahy autobusovou linku z Křižovnického na Hradčanské náměstí. Poprvé se rozjela 7. března 1908 a od 1. května téhož roku byla prodloužena až na Pohořelec. Jezdily tu čtyři různé autobusy značek Süddeutsche Automobilfabrik, Laurin & Klement, Automobiles Ariès a Fiat, potýkaly se ale s častými poruchami (stávalo se, že nebyl pojízdný ani jeden) a po nehodě v Nerudově ulici 17. listopadu 1909 byl provoz okamžitě a nadlouho zastaven.
Nová potřeba městské autobusové dopravy se pak přihlásila se vznikem Velké Prahy. Po neúspěchu Autodopravní akciové společnosti zahájily Elektrické podniky 21. června 1925 provoz na autobusové lince A z vršovického Čechova náměstí do Záběhlic. Na konci roku 1937 měly už městské autobusy 18 linek v délce 115 km a k dispozici jich bylo 121. Válečný nedostatek postupně likvidoval linku za linkou, v roce 1944 už jezdilo na pouhých 7 linkách jen 15 vozů, přestavěných na dřevoplyn, zkapalněný propan-butan nebo nestlačený svítiplyn. Po válce autobusům konkurovaly stále více trolejbusy. První linka od střešovické vozovny ke kostelu sv. Matěje jezdila už od 28. 8. 1936 a právě ona byla první, kde později autobusy nastoupily místo trolejbusů. Stalo se 1. července 1959 a do 15. října 1972 postupně trolejbusová doprava zcela zanikla. Nárůst dopravní potřeby, daný hlavně bytovou výstavbou a připojováním dalších obcí, nadále pokrývaly autobusy. Na nich také byla návazná doprava od stanic budovaného metra. K 31. 12. 2011 provozoval Dopravní podnik hlavního města Prahy 165 autobusových linek o délce 1 798 km, ve vozovém parku měl 1 283 autobusů (novější údaj 1 271) a přepravila jimi 279 580 000 cestujících.
Proč o tom vlastně píšu, je-li v tomto kvantu Karosa B 732 jen zlomkem? Nic nostalgicky osobního, nemám rád dopravní prostředky vybavené spalovacím motorem a autobusem jezdím jen velmi nerad. Ke Karose B 732 nemám citový vztah, přestože vozila mé tělo ještě mladé, ani se mi nikdy nelíbila. Je ale třeba registrovat všechno, co mizí z našich životů. Málo si uvědomujeme, jak hojně multiplikované předměty každodennosti, všední tak, že je příliš nevnímáme, formují naši vizualitu. Zvláště předměty tak veliké jako autobusy, jimž je město poněkud těsné. Proto považuji vymizení jednoho typu autobusů z pražských ulic za událost hodnou zaznamenání.

Reklamy

Napsat komentář »

Zatím nemáte žádné komentáře.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

Blog na WordPress.com.

%d bloggers like this: