Czumalova nástěnka

Červen 2, 2013

VYSOČANY V DEŠTI

Filed under: K POSLEDNÍ PERIPATETICKÉ PŘEDNÁŠCE — V. Cz. @ 8:04 pm

roiter2

Když jsem začínal fotografovat, koupil mi tatínek ke knížkám o fotografii, které jsem mu při té příležitosti sebral, jednu novou: Ludvíka Součka Fotografujeme na cestách (Praha: Orbis, 1971). Jemný znalec fotografie (jeho Cesty k moderní fotografii z roku 1966 pořád pokládám za jednu z nejlepších knih o fotografii v češtině) a brilantní spisovatel sice příručku napsal až po příjezdu bratrských tanků, nese ji ale ještě globetrotterský optimismus otevřeného světa. Ten záhy zmizel za střeženým obzorem normalizované České kotliny a z praktického manuálu se stalo pole snění. Představoval jsem si nad knihou, jak co slavný fotograf portrétuji světová města a jejich stavby, himálajské osmitisícovky, krásy národních parků a dívek na plážích Waikiki, Copacabana či Maya. Většina fotografií, které dr. Ludvík Souček do své knihy vybral, se mi hluboko zadřela do paměti. Vizuální i emocionální. Zvlášť dvě fotografie italského klasika Fulvia Roitera z cyklu Benátky v dešti. Tehdy jsem se hned pustil do cyklu Cheb v dešti. Napršelo mi do Flexarety a žádný z těch zoufale šedých snímků nebyl ke koukání, ale ony dvě Roiterovy fotografie mi definitivně objevily jednu z faset krásy města. (Vedle není ani jedna z nich, Součkova kniha, stála tehdy 11,- Kč, je tištěna tak, že jsem ani nezapínal skener. Stáhl jsem ale jiný snímek z téhož cyklu.)
          To, prosím, není jen retrospektivní sebezpyt, jímž, stárnoucí, doufám konečně začít rozumět sám sobě. Chtěl jsem tím jen včera malověrným připomenout, že město má v dešti osobitou krásu, která není vidět oknem kavárny a už vůbec ne automobilu. My, kteří víme, že člověk je ve vodě nerozpustný, jsme si jí (myslím té krásy) včera užili do sytosti. Děkuji všem, kdo mi to umožnili, i o tuhle zkušenost jsem se potřeboval podělit.
          Teď se ale omlouvám, musím se už věnovat v tomto počasí obvyklé činnosti obyvatel říčního údolí: Jdu se zase podívat k Berounce, jestli nezačala klesat. Zatím je to k ní pokaždé blíž.

Napsat komentář »

Zatím nemáte žádné komentáře.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Zanechat Odpověď

Blog na WordPress.com.

