Czumalova nástěnka

Červen 20, 2013

CO JSME VE VYSOČANECH (MOC) NEVIDĚLI I – HAJNOVA VILA

Filed under: K POSLEDNÍ PERIPATETICKÉ PŘEDNÁŠCE — V. Cz. @ 1:00 pm

Avia_BH-21Pod podobnými titulky tu obvykle připomínám zaniklé stavby a znešvařená zákoutí. Teď jen stavbu, která dosud stojí, byť nedochována ve stavu zcela intaktním, jen ji nebylo vzrostlou vegetací dobře vidět. U vilové architektury navíc zpravidla při pohybu městem zůstáváme odkázáni na to, čím se stavba natáčí do veřejného prostoru. Jak se v jejím vývoji stává stále více určujícím tématem privátní prostor zahrady, problém narůstá. Jsou vily, v Praze například srovnatelná vila režiséra Martina Friče, rovněž dílo Ladislava Žáka z let 1934 – 1935 v Hodkovičkách, které z veřejného prostoru neuvidíte.
Tedy ač jsme před ní stáli, připomínám ještě několika fotografiemi vilu Dr. Ing. Miroslava Hajna (Na vysočanských vinicích 31/404, Ladislav Žák 1932 – 1933). Nejprve ale stavebníka: Dr. Ing. Miroslav Hajn (1894 – 1963) byl špičkový odborník v oboru jemné mechaniky a letecký konstruktér. První snímek připomíná alespoň jedno jeho dílo, dvojplošný stíhací letoun Avia BH-21, který Miroslav Hajn zkonstruoval s Pavlem Benešem. Prototyp vzlétl v lednu 1925 a ještě téhož roku se rozběhla výroba v továrně Avia, kterou oba konstruktéři založili v roce 1919. Stíhačky dodávala československé a belgické armádě (část se jich vyrobila v licenci přímo v Belgii). Základní technické parametry: jednomužná osádka, rozpětí 8,90 m, rozpětí horního křídla 8,50 m, délka 6,87 m, výška 2,74 m, plocha křídel 21,96 m², hmotnost prázdného letounu 720 kg, vzletová hmotnost 1 085 kg, maximální rychlost 245 km/h ve výšce 3 000 m, 230 km/h u země, cestovní rychlost 180 km/h, minimální rychlost 90 km/h, praktický dostup 5 500 m, výstup do výšky 3 000 m 7 minut, do výšky 5 000 m 16 minut, dolet 440 km, motor 1× vidlicový osmiválec Škoda HS-300 (což byla licenční verze francouzského leteckého motoru Hispano-Suiza 8Fb) o výkonu 310 k (228 kW) při 1850 ot/min. Výzbroj tvořily dva letecké kulomety Vickers ráže 7,7 mm. Stíhačka se těšila skvělé pověsti, byla obratná a bezpečná a dobře sloužila také jako cvičný letoun.
Není to zdaleka jediné krásné letadlo, které oba konstruktéři vytvořili a pod značkou Avia vyráběli. V roce 1930 přešli do společnosti ČKD-Praga a jejich další letadla nesou už tuto značku. Dr. Ing. Miroslav Hajn byl v roce 1951 jmenován profesorem ČVUT. Je autorem základních učebnic svého oboru: Základy jemné mechaniky a hodinář­ství (1953), Základy jemné mechaniky (1961), Pře­hled přesné mechaniky (1969). Na dolním snímku chvíle rodinného štěstí v nové vile: Druhým stavebníkem byla Josefa Hajnová (1909 – 1995). 

cm060

Reklamy

Napsat komentář »

Zatím nemáte žádné komentáře.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

Vytvořte si zdarma webové stránky nebo blog na WordPress.com.

%d bloggers like this: