Czumalova nástěnka

Srpen 6, 2013

CO JSME VE VYSOČANECH A LIBNI (UŽ) NEVIDĚLI V – PRAGA

Filed under: K POSLEDNÍ PERIPATETICKÉ PŘEDNÁŠCE — V. Cz. @ 6:49 pm

vys005

Roku 1907 byla založena společná továrna Českomoravské a Ringhofferovy strojírny pod značkou Pražská továrna na automobily, s.r.o. V letech 1909 – 1920 zněl její oficiální název První českomoravská továrna na stroje (automobilní oddělení PRAGA), 1921 – 1927 Auto Praga, Českomoravská-Kolben a spol., 1927 – 1940 Českomoravská-Kolben-Daněk, a.s., automobilní oddělení Praga, Praha. Na prvních automobilech, ještě licenčních, pracovalo 30 dělníků, po vzniku ČKD jich mělo její automobilní oddělení Praga kolem 3 500. Největší československá automobilka rozšiřovala postupně svůj výrobní program o nákladní a terénní automobily, motocykly, pásové traktory, dělostřelecké tahače, tanky, letadla, motory a převodovky. Spojenecký nálet 25. března 1945 zničil prakticky celý závod. Poválečná obnova areálu ČKD se spojila se změnami v organizaci a dislokaci. V rekonstruovaných budovách automobilky zahájil výrobu podnik ČKD Sokolovo (později ČKD Lokomotivka a ČKD Kompresory) a Praga se přestěhovala o kus dál do Vysočan, kde v letech 1931 – 1932 ministerstvo pošt a telegrafů postavilo skladový areál. Dodnes jej připomíná jméno Poštovské ulice. Za okupace se v areálu usadila jedna z továren společnosti Junkers Flugzeug- und Motorenwerke a postavila tu další haly, mezi nimi i pozoruhodnou, zatím dochovanou a od roku 2006 památkově chráněnou halu 19, zastropenou železobetonovými skořepinami systému Dywidag Schalensheddach (na dolní fotografii Martina Přibila). Do továrny Junkers se ze zničeného libeňského areálu automobilka přestěhovala již jako Auto-Praga, n. p., v 50. letech součást národního podniku Automobilové závody Klementa Gottwalda.
          Mám-li si rychle zastoupit značku Praga nějakým výrobkem, nevybaví se mi, nemilovníku automobilů, krásná předválečná auta Praga Mignon, Grand, Alfa, Piccolo, Baby, Lady či Golden, ale až dva nákladní vozy mého dětství: Praga RN, obvykle zvaná erena, a nástupnická Praga V3S. Praga RN mě dnes těší také svou dlouhověkostí, vyráběla se od roku 1933 rovných dvacet let. Když jsem se narodil, už rok se místo ní dodávala Praga V3S, s níž jsem se zdůvěrnil za dalších dvacet let na vojně. Tam jsem také pochopil, proč se jí za mého dětství říkalo vejtřaska (vojáci ji bez invence nazývali véeska). Najezdil jsem se s ní hojně, naštěstí ne za volantem. Jak nic řídit neumím, byl jsem oblíbený velitel vozu, který do toho řidičům nemluví. V kabině byl ostatně od motoru takový randál, že ani nešlo do řízení mluvit, jen řvát. Zato se z ní otevíral pěkný výhled do civilní krajiny. Na přímý kontakt s ní pak stačilo otevřít poklop ve střeše a stoupnout si na sedadlo. Dnešní změkčilý řidič, zvyklý na posilovač řízení a klimatizaci, by nejspíš po pár kilometrech bědně zahynul, i kdyby se udržel na silnici. Volant byl pro opravdové chlapy, motor pekelně topil, ale v zimě to valnou výhodu nepřinášelo, do kabiny krutě táhlo. Ale jezdilo to a dodnes jezdí i v terénech a povětrnostních podmínkách pěkně divokých. Pragu V3S mám nadosmrti spojenu s krajinou Českého středohoří, nejkrásnější z krásných krajin Čech, kde jsem z ní v uniformě do krajiny trčíval, ale to už jsem daleko od Libně a Vysočan, kde Praga sídlila.
          Výraznou tovární budovu na horním snímku přistavěla v letech 1917 – 1918 automobilka ke starším halám při Ocelářské ulici podle projektu Záboje Merze. Stanislav Bechyně tu při konstrukci železobetonového skeletu uplatnil vůbec poprvé některá nová řešení. Trochu je to vidět na pohledu do montovny motorů z 20. let, který reprodukuji z už zde hojně využívané Jungmannovy Libně. Když v roce 2002 budova, které se podle dvojice převýšených výtahových věží říkalo mrakodrap, sdílela osud areálu ČKD, zanikla nejen jedna z působivých dominant Libně a Vysočan, ale také cenná technická památka.
          Co tu dnes stojí? Nic, jen občas auta návštěvníků O2 arény.
vys003vys004praga-v3s

 

Reklamy

Napsat komentář »

Zatím nemáte žádné komentáře.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

Vytvořte si zdarma webové stránky nebo blog na WordPress.com.

%d bloggers like this: