Czumalova nástěnka

Prosinec 16, 2013

U3V PAMÁTKY VELKÉ PRAHY – PŘEDNÁŠKA 17. PROSINCE 2013

Filed under: U3V ČVUT PAMÁTKY VELKÉ PRAHY — V. Cz. @ 12:48 pm

kat005

Funkcionalismus vytvořil také specifickou výtvarnou formu plánové dokumentace. Reprodukuji dva návrhy, jimiž pod heslem LUX obeslal soutěž na Francouzské školy v Praze-Dejvicích Jan Gillar (1904 – 1967), žák Josefa Gočára na pražské Akademii a spolupracovník Jaromíra Krejcara. Soutěž vypsal Spolek pro vydržování střední školy s francouzskou vyučovací řečí a sešlo se v ní 30 návrhů. 1. cena nebyla udělena, 2. získal právě Gillarův návrh, o 3. místo se dělili Ferdinand Fencl a Jaromír Krejcar. Všichni tři byli vyzváni k účasti v užším kole soutěže. Zde zvítězil Jan Gillar a podle jeho projektu postavila školní komplex v letech 1932 – 1934 firma Václava Nekvasila. Zítra jej uvidíme mezi ulicemi Bílá, Na Kocínce, Božkova a Kadeřávkovská.
Pro pochopení vědeckého funkcionalismu je cenná průvodní zpráva ke Gillarovu soutěžnímu projektu: „Stavba škol v Československu děje se většinou dle zastaralých schémat, která se jen v malých částech, ale nikoliv v principu pozměňují. • Stavitelé a projektanti vždy vyhověli danému programu a nepřezkoumávali staré předpisy. • Architekt nezabýval se studiem pedagogických systémů. • Učitelé jsou si dobře vědomi vad stávajícího systému. • Musí býti odložen názor trestati dítky zavřením ve škole. • Škola není donucovací pracovnou. Škola má velký psychologický význam pro dítky v každém stáří. • Jak má vypadati škola? Jak docíliti největších výsledků dětské vnímavosti? • Dnes však dosud nelze shrnouti veškeré nedokončené výsledky pedagogických odborníků a jest velmi obtížné stanoviti definitivní typ učebny. • Jest kupříkladu možné, že dítky po obeznámení se s primitivními úkony jak číst a psát budou pak vychovávány společně tak, že dítky starší budou vlastně pomáhati učitelům, budou opakovati s kamarády mladšími. Jest možné, že budou utvořeny menší skupiny. • Jisto však jest, že katedra zmizí úplně. Učitel se bude pohybovati mezi dětmi. • Vyučování nebude omezeno na stanovenou plochu v učebně s pevnými lavicemi. • Dítky budou míti více volnosti a pohybu. • Učebna, zahrada, hřiště a snad i byt splynou a budou se vzájemně prostupovati. • Opatřiti dostatek stejnoměrného, vždy intenzívního světla učebnám. • Situováním učeben na jih, východ neb na jihovýchod úkol tento není vůbec vyřešen. • Situování na stranu neslunnou má po stránce osvětlovací jisté výhody, ale má veliké nevýhody hygienické. • Učebny nutno řešiti s dvojím osvětlením. • Do každé učebny musí po určitou dobu vnikati přímé sluneční paprsky. Tyto však při přílišné intenzitě, kdy překážejí při práci, musí býti zastřeny. Učebna však musí zůstati osvětlenou. • Světlo pak musí dodávati okno obrácené na stranu neslunnou. • Okna nutno specielně dimenzovati. • Měřením světla (luxem) dojdeme k výsledku, že okno situované na stranu neslunnou dodává stejnoměrné světlo odražené a okno jest mnohem větší než okno obrácené na stranu sluneční, dodávající přímé světlo ze zdroje. (Diagramy autor nepřikládá, ale jest ochoten tak učiniti.) • Rovněž psychologicky, nejenom světelně, působí učebna se zataženými záclonami depresívně. • Výše popsané osvětlení zabraňuje veškerému tvoření se stínů. • Žáci nepotřebují pevného rozesazení s přístupem světla ze strany levé, což jistě padá v úvahu při sestavování nových učebných systémů. • Učebna spojena s přírodou. Terasy atd. (Text z roku 1931 je uložen v Archivu architektury Národního technického muzea. Jeho znění přebírám, stejně jako obě reprodukce, z katalogu Forma sleduje vědu: Teige, Gillar a evropský vědecký funkcionalismus 1922 – 1948. Praha: Galerie Jaroslava Fragnera, s. a. [2000].)

V ÚTERÝ 17. PROSINCE 2013 SE SEJDEME JAKO VŽDY VE 14.00, TENTOKRÁT U KIOSKU V PARČÍKU U VYÚSTĚNÍ ROOSEVELTOVY ULICE NA TŘÍDU JUGOSLÁVSKÝCH PARTYZÁNŮ (nejbližší tramvajová zastávka Lotyšská, autobusová Dejvická, metra Dejvická). TĚŠÍM SE NA VÁS.

Tato přednáška je v zimním semestru poslední, pokračovat budeme 18. února 2014.
kat006   

 

Advertisements

Napsat komentář »

Zatím nemáte žádné komentáře.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

Vytvořte si zdarma webové stránky nebo blog na WordPress.com.

%d bloggers like this: