Czumalova nástěnka

Prosinec 7, 2014

U3V FS ČVUT PAMÁTKY VELKÉ PRAHY – PŘEDNÁŠKA 9. PROSINCE 2014

Filed under: U3V ČVUT PAMÁTKY VELKÉ PRAHY — V. Cz. @ 10:54 pm

P6207_Brevnov_U kastanuDobrý den,
především se musím velmi omluvit za minulé úterý. Hlavně za to, že jsem chybně vyhodnotil situaci. Sice mě po pár hodinách spánku vzbudila správná intuice, ale nevrhl jsem se rovnou k počítači a nenavrhl vám, abychom vše posunuli o týden a zůstali v nenamrzlých příbytcích. U nás na venkově to nijak dramaticky nevypadalo a hlavně to neklouzalo, také z informací v médiích jsem optimisticky usoudil, že po poledni už bude po kalamitě. Omlouvá mě snad jen to, že nejsem odborník v oboru namrzlého drátu. České dráhy mě do Prahy úspěšně, byť se zpožděním dopravily. Pak jsem ale zoufale uvízl v Holešovicích a do Břevnova to už bez spolupráce Dopravního podniku do stanovené hodiny nestihl. Ještě štěstí, že jsem se ten den neměl dostat ke slovu. Velmi se omlouvám jak těm, kteří na mne marně čekali, tak těm, kdo učinili pokus stejně marný, jako byl ten můj.
Na historické fotografii je zájezdní hostinec U kaštanu ještě ve své klasicistní celistvosti. Původ budovy ale sahá až do baroka, vznikla v 1. polovině 18. století jako součást stavebního dění, které proměnilo podobu břevnovského kláštera. Krátce po polovině 19. století dostal dnešní klasicistní podobu. Výhodná poloha při dálkové komunikaci se jí stala osudnou: Když se rozšiřovala Bělohorská, aby zvládla narůstající automobilový provoz, ubourali levé křídlo až téměř ke střednímu rizalitu. Nejspíš by padl celý hostinec, jako pod tlakem Bělohorské a Patočkovy padla řada okolních domů. Naštěstí se o tom rozhodovalo v době, kdy existovala kategorie památek dělnického hnutí a legitimizace nového režimu tu našla jednu ze svých svatyň: 7. dubna 1878 byla U kaštanu založena Českoslovanská sociálně demokratická strana dělnická. Datum, které jsme se učili ke zkoušce z MDH. Ve výroční den, 7. dubna 1953, tu bylo otevřeno Muzeum počátků československého dělnického hnutí. Zabránilo to zbourání, nikoliv bourání. Muzeum neexistovalo ani deset let, po jeho zrušení v roce 1962 sloužila budova Obvodnímu kulturnímu domu Prahy 6. Není tu místo sledovat všechny peripetie, podstatné zůstává, že zmrzačená, terénními úpravami a agresivitou automobilového provozu tísněná stavba dosud nepodlehla ani destrukci, ani komerčnímu zneužití. Zrovna minulý týden tu Společnost Muzeum a archiv populární hudby otevřela pozoruhodnou výstavu Jiřího Šlitra.

V ÚTERÝ 9. PROSINCE 2014 SE SEJDEME VE 14 HODIN PŘED ZÁJEZDNÍM HOSTINCEM U KAŠTANU, ČP. 201/XVIII, BĚLOHORSKÁ 150 (TRAMVAJ Č. 22 A 25, ZASTÁVKA U KAŠTANU). TĚŠÍM SE NA VÁS.

Napsat komentář »

Zatím nemáte žádné komentáře.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Zanechat Odpověď

Blog na WordPress.com.

