Czumalova nástěnka

Únor 7, 2015

LOŇSKÁ POSLEDNÍ A LETOŠNÍ PRVNÍ

Filed under: CO JSEM SI DOMŮ PŘIVLEKL — V. Cz. @ 6:34 pm

poi001Jako novomanželé jsme se samozřejmě učili kromě mnoha jiných věcí také umění, jak vyjít s hubeným příjmem. Poměrně záhy jsme zhnuseně odložili pomůcku Naše domácnost, která nám velela denně zapisovat do sofistikovaných formulářů všechna vydání. Jen zdržovala a otravovala, aniž by co přinášela, neboť jsme postrádali schopnost vyvozovat z analýzy pracně sbíraných dat nápravná opatření. (Musím mimochodem přiznat, že řádnému hospodaření jsme se za třiatřicet společných let dosud nenaučili.) Déle vydržel přídělový systém, který se týkal především knih. Aby mohl fungovat, začal jsem si výdaje za knihy zapisovat. Nakonec se z toho stala obyčejná přírůstková kniha už bez měsíčních vyúčtování a počítání rozpočtových schodků. Není mi sice na nic, ale vedu ji dodnes. Ze zápisů do ní se totiž stal rituál, součást radování z toho, co jsem si domů přivlekl.
Na jednu úchylku se snadno nabalují další. Po životě stráveném v akademickém prostředí je pro mne důležitějším zlomovým bodem první říjnové pondělí než 1. leden. Kolem něho mě každoročně štvou ankety vybírající knihu roku. V mém přírůstkovém seznamu, vedeném v krásně omšelé prvorepubliční účetní knize, je ale třeba začít nový kalendářní rok. Nikdy při tom neodolám pokušení hledat v onom uplynulém svou knihu roku a hlavně mi, nevím proč, záleží na tom, která kniha byla vloni tou poslední a která bude letos tou první. Bývají to knihy z prostého důvodu výjimečné: Ježíšek mi knihy nenosí, neboť rodina se zřejmě řídí analogií zásady, že pro alkoholika není vhodným dárkem láhev rumu. (Mé děti mi tak nadělily k šedesátinám španělskou sušenou šunku a soudek piva. To si nestěžuji, naopak chválím.) Přátelé naštěstí rodinnou zásadu nesdílejí a tak mi přeci jen Ježíšek knihy naděluje. Každoročně slavíme Silvestra nehlučným popíjením červeného vína a půlnoční soljankou s pirohy s přítelem Jiřím a začínáme vždy odloženou vánoční nadílkou.
Tu poslední jsem tedy domů nepřivlekl, přivlekl ji Jiří. Velký barokní básník Fridrich Bridelius sestavil v roce 1658 zpěvníček adventních a vánočních písní Jesličky. Staré a nové písničky, v nově narozenému Králi Kristu Ježíši Bethlemskému za dar nového léta připsané. Brněnské nakladatelství Host spolu s Masarykovou universitou vydaly na sklonku roku 2014 s vročením 2012 jeho mezioborovou kritickou edici Pavla Koska, Tomáše Slavického a Marie Škarpové. Dílo, nad nímž se mi tají dech jako milovníkovi barokní religiozity i jako příslušníku oborů příbuzných. Vánoční radost mi navíc prodloužila součást díla, skvělá nahrávka, která přidává ke 480 stranám edice a studií 80 minut znějící podoby celého zpěvníku. Myslím, že je to má kniha roku. Nejlepší na konec.
Tu první letošní mi Ježíšek nadělil prostřednictvím přítele Tomáše. Není to tak dlouho, co jsem se nemohl odtrhnout od díla Jiřího Křesťana Zdeněk Nejedlý: politik a vědec v osamění (Praha – Litomyšl: Paseka, 2012.), uhranut hloubkou a citlivostí portrétu, ale především neběžným spojení naléhavosti a cudnosti, s nimiž autor odkrývá morální rozměr historikovy práce. Drobná knížka Případ Václava Talicha s nejedlovským monumentem úzce souvisí a to, co mě na něm při čtení fascinovalo, v ní zaznívá ještě naléhavěji. Jen tři věty ze samotného závěru: „Budu spokojen, když čtenáři, kteří o Talichově případu nic nevěděli nebo jen něco tušili, připustí, že se dověděli leccos nového. A když hltači knih a jiných textů, kteří si mysleli, že vědí všechno, se na malou chvíli zachvějí v pochybách. Pravda nebývá jednoduchá a její starší sestra zove se Pokora.“ To vyznávám.
Přátelé mě zachránili: Můj přírůstkový seznam mi prozradil, že první kniha, kterou jsem letos opravdu domů přivlekl, se jmenovala Jak (si) kontrolovat a zvládat diabetes. Jak jsem čím dál pověrčivější, oblil mě diabetický pot. To bylo o fous, tedy o Talicha.
poi012

Napsat komentář »

Zatím nemáte žádné komentáře.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Zanechat Odpověď

Blog na WordPress.com.

