Czumalova nástěnka

Únor 9, 2015

ZMIZELÉ TROLEJBUSY

Filed under: CO JSEM SI DOMŮ PŘIVLEKL — V. Cz. @ 1:10 pm

Arazim1ARAZIM, Jan. Trolejbusy a trolejbusové tratě: I. díl: Pravý břeh Vltavy. Praha – Litomyšl: Paseka, 2014. ISBN 978-80-7432-446-8.

Když jsem přišel do Prahy, trolejbusy už tu druhým rokem nejezdily. Jako Západočech s nimi ale mám jistou zkušenost: V Mariánských Lázních naopak už druhým rokem jezdily, když jsem se v ne tak vzdálených Karlových Varech narodil. Tam jsme je sice nikdy neviděli, ale v blízkém Ostrově závod Škoda trolejbusy od roku 1960 vyráběl a na trati vedoucí z továrny až na konec sousedního Jáchymova zkoušel. V Plzni jezdí trolejbusy už od roku 1941 a město dnes patří k těm, které si jejich provoz ke svému prospěchu udržely a rozvíjejí.
V Praze je dnem počátku 28. srpen 1936, kdy se první pasažéři svezli na lince K od střešovické vozovny přes Ořechovku, Bořislavku, Hanspaulku a Šafránku ke sv. Matěji. Počátek vlastně atypický: Obvykle trolejbusy vozily dělníky do velkých průmyslových závodů, v Praze první linka obsluhovala nové vilové čtvrti a kolonie rodinných domů. Druhá, W, zprovozněná v roce 1939, vedla od Anděla podobnou zástavbou na Santošce a Malvazinkách, končila ale u jinonické Waltrovky. Rozvoj trolejbusové dopravy po II. světové válce pak již primárně sledoval potřeby industrializace a tratě z Libně do Čakovic a ze Smíchova do Velké Chuchle překročily v jejím jménu tehdejší hranice Prahy. Rozvoj sítě vrcholil v březnu 1959, kdy dosáhla délky 56,876 km. Téhož roku ale na nejstarší lince ke sv. Matěji začaly místo trolejbusů jezdit autobusy a proces pak pokračoval rušením dalších úseků a celých tratí, až 16. října 1972 vyjely trolejbusy na ještě zbývající tratě naposledy. Ten úplně poslední na trasu linky 51 Orionka – Stadion Jih. Prahu ovládly autobusy a nová dopravní koncepce, daná stavbou metra, už s trolejbusy nepočítala.
Nový svazek řady nakladatelství Paseka Zmizelá Praha poskytuje obvyklý servis: Stručný vstupní text (ne vše v předchozích odstavcích pochází odtud), 200 důkladně popsaných fotografií a cenné plánky se zákresem míst na nich zachycených. Výběr se soustřeďuje na střed města, Čakovice, Vysočany, Strašnice a Pankrác. A jako vždy nejde jen o zmizelé trolejbusy, ale o řadu zmizelých míst. S dojetím jsem se tak shledal například se samoobslužnou výkrmnou na rohu Českomoravské a Emanuela Klímy, se zaniklým Krejcárkem a dosud nezastavěnou prolukou na rohu Karlova náměstí a Resslovy ulice. Samotné trolejbusy ale ve mně nic sladkobolně nostalgického nevzbuzují, asi nejen proto, že se už nestihly stát součástí mé pražské zkušenosti. Listuji fotografiemi, které mi je vracejí na známá místa, a jejich mohutná krabicovitá forma mi do města nezapadá, ba shledávám v ní, hlavně u třínápravových typů, jistou obludnost. Trolejbusová točna kolem pomníku Josefa Jungmanna se mi, počítám, vrátí ve snu po některé z tučných pozdních večeří a zadrátované nebe se připomene i za dne při fotografování. Želím tak jen zážitku tiché a nesmradlavé plavby pod dvěma šikmými stěžni, hbitost trolejbusů by ale stejně byla v dnešní pražské dopravě schopností neuplatnitelnou.

Reklamy

1 komentář »

  1. […] II. díl své knihy Trolejbusy a trolejbusové tratě. (O I. dílu jsem tu už před časem psal: https://czumalo.wordpress.com/2015/02/09/zmizele-trolejbusy/.) A třetí věc k připomenutí: V ÚTERÝ 1. PROSINCE SE SEJDEME V OBVYKLÝCH 14 HODIN OPĚT […]

    Pingback od U3V FSv ČVUT PAMÁTKY VELKÉ PRAHY – PŘEDNÁŠKA 1. PROSINCE 2015 | Czumalova nástěnka — Listopad 28, 2015 @ 9:00 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

Blog na WordPress.com.

%d bloggers like this: