Czumalova nástěnka

Březen 5, 2016

U3V FsV ČVUT PAMÁTKY VELKÉ PRAHY – PŘEDNÁŠKA 8. BŘEZNA 2016

Filed under: U3V ČVUT PAMÁTKY VELKÉ PRAHY — V. Cz. @ 7:54 pm

P3020182DŮM VE DVOŘE
Václav Cílek kdysi mluvil o exkurzi jako uměleckém díle. Měl jsem radost, cítím to také tak. Cítím, snažím se naplnit, ale ne vždy se daří. Dispozice se nedostaví pokaždé, někdy nespolupracuje město, někdy počasí, sebepromyšlenější dramaturgie obvykle narazí na mé narušené vnímání času a takřka nulovou schopnost ve výkladu neodbočovat. Citlivý je vždy závěr. Nemá se jen přestávat, je třeba končit, nejlépe zapamatovatelnou pointou. V úterý 23. února se moc nedařilo, nevlídnost dopravní stoky jménem Jeremenkova stupňovalo počasí, i když dům zvaný Ve dvoře jako jediná pozůstalá připomínka historické osady Dvorce (poprvé zmiňována 1222) snad nebyl na závěr zvolen špatně. Na pointu ale málo, ještě to něco chtělo. Přesně to, co se stalo: Na správném místě se ve správnou chvíli objevil správný muž a doplněním mých informací a laskavým pozváním proměnil naši exkurzi v umělecké dílo.
P3020186 Tím ale příběh nekončí. Pan ing. Mojmír Procházka mě hned následujícího dne vypátral a poslal mi velmi milý e-mail, v němž, potěšen naším zájmem, litoval, že nám neukázal obraz zachycující původní podobu dvora. Přivítal jsem jeho nabídku, že jej pro nás vyfotografuje. Spolu s ním poslal také kopie několika snímků z doby, kdy domu hrozil po vydání demoličního výměru osud, jemuž se už nevyhnuly ostatní budovy dvora. Laskavě svolil, že tu mohu vše vystavit, což rád a s velkými díky činím.
Obraz je signován, ale nikoliv datován. Kdyby šlo o fotografii, exaktní datace by měla rozptyl pěti desetiletí: Dům Ve dvoře (čp. 411/XV) na něm má už výšku a podobu, v níž se dochoval. Tu získal při přestavbě původního domu z 18. století mezi léty 1870 a 1880. Napravo od dvora na obraze dosud nestojí pětice Domů knihtiskařů (čp. 370–374/XV), kterou postavil v roce 1932 Josef Kučera, ani ještě mladší dům (čp. 920/XV) vlevo. Nic to ale neznamená, malířství je ve vztahu ke skutečnosti svobodnější než fotografie. Kateřina Hubrtová vyslovila v knize Slavné stavby Prahy 4 důvodné podezření, že obraz je „malovaný zřejmě podle staré dobové fotografie nebo možná i čistě podle fantazie malíře[1]. Jen na fantazii P3020190malíře bych nesázel. Nemáme sice k dispozici ikonografický pramen, který by umožnil srovnání, konfigurace staveb ale přesně odpovídá například zakreslení dvora v mapě stabilního katastru. Malířsky tu také nejsou žádné rozpaky, autor se zjevně mohl opřít o předlohu. Platí to ale jen pro dvůr a jeho budovy, širší prostředí je spíše přibližné. V době, kdy byl dvůr úplný, neexistovala ta část dnešní Jeremenkovy ulice, kterou vidíme v popředí. Dvorecká ulice, jak se do roku 1952 jmenoval úsek Jeremenkovy ulice, který tu vidíme, se podél dvora lomila šikmo vpravo a vyústila do Podolské, šikmo vlevo vybíhala ulice K vysoké cestě. Z křižovatky vycházela rovně k Vltavě jen úzká cesta kolem dvora čp. 406/XV. Ten už v popředí obrazu není. Jestliže zadní plán obrazu odpovídá situaci před rokem 1932, pak první plán přelomu 40. a 50. let 20. století. Hypotéza, pro jejíž potvrzení nemám víc podkladů: Malíř měl k dispozici fotografii nebo kresbu, zachycující podobu dvora před tím, než se začaly ubourávat jednotlivé budovy, a věrně ji malířsky převedl. Dvůr zasadil do širšího prostředí, pro něž již podklad neměl a tedy je rekonstruoval. Promítla se mu do toho i vzpomínka na rozšiřování Jeremenkovy a P3020191její prodloužení k nově budované pravobřežní komunikaci. Nebo si jen stavěl prostor, aby měl hlavní předmět jeho zájmu odstup, a představu odvíjel od současného stavu. Pravda umělecká by se nikdy neměla zaměňovat s pravdou vědeckou, pravda obrazu je také v emocích, které vzbuzuje, ve sladkobolné nostalgii po ztracených rájích. (Abych neutekl povinnosti historika umění, kladu obraz do 2. poloviny, nejspíš poslední třetiny 20. století, na větší přesnost si bez znalosti originálu netroufnu.)

V ÚTERÝ 8. BŘEZNA 2016 SE SEJDEME V OBVYKLÝCH 14 HODIN NA ZASTÁVCE TRAMVAJÍ Č. 3, 17 A 21 NÁDRAŽÍ BRANÍK. TĚŠÍM SE NA VÁS.

P3020198P3020199

[1] MATĚJKA, Ivan (ed.). Slavné stavby Prahy 4. Praha: Foibos, 2008, s. 19.

Uložit

Reklamy

Napsat komentář »

Zatím nemáte žádné komentáře.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

Blog na WordPress.com.

%d bloggers like this: