Czumalova nástěnka

Květen 13, 2018

U3V FSv ČVUT PAMÁTKY VELKÉ PRAHY – PŘEDNÁŠKA 15. KVĚTNA 2018

Filed under: U3V ČVUT PAMÁTKY VELKÉ PRAHY — V. Cz. @ 6:01 pm

ZAPOMENUTÝ MOST A ZAPOMENUTÁ ZASTÁVKA

Rakouská severozápadní dráha (ÖNWB, Österreichische Nordwest­bahn) vstoupila do Karlína roku 1873. Obloukem se přiblížila k Invalidovně, chvíli sledovala trasu Sokolovské a pak překročila po železném příhradovém mostě rameno Vltavy, oddělující Rohanský ostrov od karlínského břehu a naopak spojující karlínský a libeňský přístav. Někdy kolem roku 1880 pořídil jeho snímek významný vídeňský fotograf, vydavatel a obchodník Oscar Kramer (1835–1892).

Ani bez autora druhého snímku si nelze představit učebnici dějin fotografie: Rudolf Bruner-Dvořák (1864-1921), dvorní fotograf následníka trůnu Ferdinanda d´Este, dokumentoval návštěvu císaře Františka Josefa I. v Praze. Na reprodukované fotografii z 28. dubna 1907 právě pod vyzdobeným mostem odjíždí z karlínského přístavu místodržitelský inspekční parník Marie Valerie s císařem a jeho doprovodem na palubě k obhlídce dokončených projektů kanalizační komise, plavebního kanálu v Bubenči a zdymadla v Podbabě.

Následující fotografie byla pořízena kolem roku 1920 před karlínskou tramvajovou remízou, vpravo je vidět její obytný dům, postavený Bohumilem Štěrbou v roce 1891. Tramvajový vlečný vůz č. 503 byl určen pro letní provoz a jeho vzdušná konstrukce tak zcela nezakrývá zastávku Rakouské severozápadní dráhy Karlín-přístav, v průhledu lze přečíst i nápis KARLÍN – KAROLINENTHAL. Zastávka ležela za mostem na karlínském břehu kanálu mírně vpravo od osy dnešní Šaldovy, na rohu Šaldovy a nové komunikace s nesmyslným jménem Rohanské nábřeží.. Dobře je vidět na plánu vydaném v roce 1948, který jsem tu nedávno reprodukoval (https://czumalo.wordpress.com/2018/03/30/u3v-fsv-cvut-pamatky-velke-prahy-prednaska-3-dubna-2018/ ). Plán ovšem zachycuje již jinou situaci než první dvě fotografie: Vltava teče novým korytem, do něhož byla svedena ve 20. letech 20. století. Kanál dosud existuje, ale už je označen jako Mrtvé rameno. V ose Šaldovy je překračuje můstek a odtud míří přímá cesta na nový břeh Vltavy k přívozu. Na druhé straně řeky kotvil u Bubenského nábřeží kousek za jatkami, mezi dnešními ulicemi Komunardů a Na Maninách.

Poslední fotografie vypovídá o zániku. Není už karlínský přístav a kanál byl po II. světové válce postupně zasypán. Osobní doprava na trati skončila právě v roce 1972, kdy ji Zdeněk Bauer vytvořil, pak už na Rohanský ostrov jen občas přijel nákladní vlak. V roce 1984 trať zrušena úplně a most o čtyři roky později rozebrán. Zastávka Karlín se tohoto definitivního konce nedožila, poslední cestující tu nastupovali a vystupovali 27. května 1961. Kdy přesně zanikla i fyzicky, se mi zjistit nepodařilo. Životopisná data mostu, 1873–1988, i zastávky, 1895–1961, i tak vypovídají o dlouhé a dobré službě.

(Zdroj obrázků: BEČKOVÁ, Kateřina. Nádraží a železniční tratě: Zaniklé, proměněné a ohrožené stavby. Praha – Litomyšl: Paseka, 2009, obr. 129, 131 a 133 na s. 118, 119 a 120. – BEČKOVÁ, Kateřina. Vltava a její břehy: 2. díl: Od Petrské čtvrti po vodě do Troje. Praha – Litomyšl: Paseka – Schola ludus-Pragensia, 2009, obr. 119 na s. 142.)

V ÚTERÝ 15. KVĚTNA 2018 SE SEJDEME V OBVYKLÝCH 12.00 A 14.00 NA ROHU ULIC THÁMOVA A PERNEROVA (METRO B KŘIŽÍKOVA). TĚŠÍM SE NA VÁS.   

Reklamy

Napsat komentář »

Zatím nemáte žádné komentáře.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Blog na WordPress.com.

%d bloggers like this: