Czumalova nástěnka

Srpen 11, 2018

DALŠÍ ODEŠLÁ VĚC MÉHO ŽIVOTA

Filed under: Z MÉHO ŽIVOTA — V. Cz. @ 12:13 pm

Pro média typická událost okurkové sezóny, ale pro mne je to další zápis do rostoucího seznamu mizejících věcí, z nichž se skládá můj svět. Už jsem jich na tomto blogu pár zmiňoval, dnes jsem si ale předsevzal, že nadále nebudu jejich registraci zanedbávat. V pátek 10. srpna 2018 jela naposled v pravidelném provozu pantografová jednotka 451.025 z Libně do Podbaby. Novináři při té příležitosti jeden od druhého opisovali přezdívku žabotlam. Slyšel jsem ji poprvé, znám ji jako emilku (podle původního značení EM 475.1) či prostě pantograf, panťák, panťas. Rád jsem panťákem jezdil a stýská se mi po něm, měl jsem tam své oblíbené asociální místo zvané bidýlko (viz další fotografii) a zpětně oceňuji, že proti současným soupravám řady 471 tu nebylo právě ticho. Panťák seděl na kolejích tvrdě a kravál postupně rostl, jak soupravy stárly a ledacos se uvolnilo, rachtalo a skřípalo. Proč se mně, neurotickému milovníkovi ticha, po tom kraválu stýská? Nebylo v něm slyšet, jak jsou spolucestující důležití, neupřímní či hloupí do svých mobilních telefonů, jak správné mají politické názory a jak hlasitě zveřejňují soukromé stránky svých životů, na nichž mě zajímá jen jediné, aby nevstupovaly do života mého.

Železnice je stále méně světem vůní. Letní venkovská nádraží voněla rozpálenými prkny a pražci napuštěnými karbolkou, teplým kovem kolejnic a šmírem výměn, dehtovaným žlábkem, kvetoucími muškáty v pečlivě zalévaných truhlících a vítr tam občas donesl vůně právě posečeného pole, sušícího se sena nebo zvětralého piva a laciných cigaret z nádražní hospody. S koncem parní trakce vůní skokem ubylo, spálená nafta jen smrdí. Věřím, že ráj voní jako pára z lokomotivy. Také panťák měl svou charakteristickou vůni/smrad. Mírně se měnila s proměnou denní a roční doby, podle toho, jak nalití a zpocení byli cestující, ale základní vůně/smrad byla konstantní. Záchody na ní měly svůj podíl, ale základem bylo něco obtížně definovatelného. Nevím, odkud se vzala, jistě tak nevoněla omyvatelná koženka sedadel, ani počmáraný a posprejovaný umakart stěn. Snad se jen za ta léta provozu nastřádaly pachové stopy našich životů.

Loučím se fotografií z Kralup nad Vltavou, kde jsem do panťáku nastoupil naposled. Můj velmi osobní vztah k němu se ale formoval na trati Beroun – Praha, dojíždím do Prahy z Dobřichovic jako jeden z těch, pro něž byly řady 451 a 452 vyvinuty. Jezdily tu od roku 1973, kdy byl úsek elektrifikován, sám jsem do nich začal pravidelně nastupovat v roce 1982. V Kralupech to bylo naposledy proto, že tam sloužily déle, kdežto u nás se postupně vytratily během roku 2010, jen občas ještě nasazeny, když nastala nějaká potíž. Neuvěřitelná výdrž, řada se vyráběla od roku 1964, teoretická životnost překročena trojnásobně. Ale nejen výdrž fyzická, morální opotřebení veškeré žádné, jejich design nezestárl. Dodnes si pamatuji jednu z fotografií, na nichž jsem panťák spatřil poprvé (u nás na nejzápadnějším západě, kde jsem tehdy bydlel, nejezdil), na trati se na ní v plném lesku míjel s ušmudlaným vlakem taženým dýmající parní lokomotivou. Ten jel zjevně do minulosti, kdežto panťák se svižnou stovkou řítil k budoucnosti. Proto také dnes žádnou žabí tlamu nevidím, jen ušlechtilou tvář oné budoucnosti dobyté vědeckotechnickou revolucí. Optimistická krása v ní zůstala i poté, co nás optimismus definitivně přešel a budoucnost se na nás šklebí tlamou ohavnou.

(Zdroj fotografií musím odbýt alibistickým archiv autora. Tentokrát proto, že jsem si je různě z internetu postahoval, aniž bych tušil, že někdy použiji . Autorům se omlouvám, nesledoval jsem nic nekalého.)

 

Reklamy

1 komentář »

  1. Zdravím. Chápu, že někomu přezdívka „žabotlam“ nesedla a nepřirostla k srdci. Ale pokud někdo, kdo se o téma aspoň trochu zajímá, v srpnu 2018 prohlásí, že ji slyšel poprvé, tak mám tendenci mu nevěřit, nebo se alespoň velmi divit, do jaké bubliny se mu povedlo se uzavřít. Já jsem se s touto přezdívkou začal setkávat zhruba v době, kdy se začaly v Praze objevovat jiné, novější druhy panťáků – zejména kolem roku 2000 ešus neboli trojdílná hlíníková souprava (ale prototyp Kraken jezdil už o devět let dříve) – a tedy vznikla potřeba nějaké přezdívky pro ten starý. Panťák není přezdívka, ale jen obecné označení, jako se automobilu říká auťák a motocyklu motorka – ostatně Tornádům se taky běžně říkalo a říká panťák. Mě zase dráždí, když někdo používá ženský tvar „žabotlama“, ačkoliv původně ta přezdívka byla v mužském rodě, ale ani moje preference a averze nebude moc racionální. Třeba taková M152 alias 810 vystřídala přezdívek spousty: některé vymizely, některé se časem vynořily… čím to, že zrovna žabotlam budí takový odpor? Řada strojů má přezdívky trochu štiplavé, ale nebývá to na újmu jejich důstojnosti. Zrovna ta přezdívka Žabotlam byla tak trefná, že se okamžitě ujala, i když samozřejmě k dnešním úředně přidělovaným marketingovým jménům se moc nehodí a i v novinovém zpravodajství působí lidové přezdívky stylově poněkud nepatřičně. Sám považuji žabotlamy za estetický a funkční vrchol vývoje – jako děti jsme jim říkali tuším „modrý vlak“ (normální osobní vlaky krom motoráků byly tehdy zelené), pak je přebarvili na zeleno a pak zase znovu namodro… nebo si to už pletu? Už si to ani nepamatuji. Ale ta nová přezdívka jako by jim na přelomu tisíciletí vdechla novou duši. K údolím Vltavy a obzvlášť Berounky se to žabí převtělení docela hodilo. A jak vzpomínám na ten slavný den 13. 1. 2000 (https://zpravy.idnes.cz/ceske-drahy-skrtaji-vlaky-v-okoli-prahy-pantografy-vyradil-z-provozu-snih-1to-/domaci.aspx?c=A100113_144218_praha_lpo), kdy desítky ešusů byly vyřazeny, protože jim sníh navál do útrob, a zachraňovaly to odolné žabotlamy, narychlo povolané zpět ze skládky…

    komentář od Štěpán — Říjen 15, 2018 @ 12:40 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Vytvořte si zdarma webové stránky nebo blog na WordPress.com.

%d bloggers like this: