Czumalova nástěnka

Srpen 25, 2018

O TURISTICKÉM PRŮMYSLU

Filed under: PRSTEM UKÁZÁNÍ — V. Cz. @ 12:32 am

Kdysi, ještě v časech, kdy můj blog musel více sloužit jako samizdat, jsem zřídil rubriku Prstem ukázání. Občas jsem v ní ukazoval na texty, které by v obecné inflaci slova neměly podle mého nejhlubšího přesvědčení zapadnout. Zpětně si uvědomuji, že to většinou byly texty, které za mne a lépe, než bych svedl, formulovaly něco harmonicky rezonujícího právě s mým nejhlubším přesvědčením. Už léta jsem na ni nesáhl a skoro na ni zapomněl.
Neustále mě k nepříčetnosti rozčiluje, kolik je u nás zamlčovaných témat a jak neblahé důsledky má, že se o nich nemluví. Těžko se pak divit všem těm Klausům, Zemanům, Babišům, volebním úspěchům ODS, KSČM, SPD atd. Tolik králů je nahých a my nic. Nejvíc mě samozřejmě štvou tabu týkající se mé každodenní reality, tedy vysokého školství, kde už se pracovní podmínky, platy, praxe smluv a úvazků, omezování akademických svobod a vnitřní demokracie dostaly za hranici území, kde by vám jejich vylíčení byl někdo zvenku ochoten uvěřit. Také bych si nejspíš jako příslušník neakademického okolního světa neuměl představit, co vysokoškolský učitel cítí, sleduje-li aktuální debaty o výši minimální mzdy nebo dozví-li se výši prakticky jakéhokoliv platu kohokoliv se srovnatelným a zvláště nižším vzděláním.
Není to ale zdaleka jediné tabuizované téma. A tak jsem zajásal nad článkem chytré mladé politoložky Kateřiny Smejkalové. Argumentovaně pojmenoval téma, které mě už nějaký čas velmi trápí jako (snad) odborníka na město a milovníka věcí autentických. Kdo mě znáte, znáte i mou nenávist k turistickému průmyslu: Cestování je pro elity. Tím myslím elity intelektuální, nikoliv ekonomické, tedy lidi, kteří chtějí a umějí poznávat, otevírat se novému, lidi připravené a s potenciálem být cestováním obohaceni a vlastním obohacením obohacovat druhé. Kolik jich je? Zhruba stejně jako těch, kdo jsou schopni plnohodnotně vystudovat vysokou školu. Tedy kolem 5% populace. Zlo turistického průmyslu spočívá v přesvědčování oněch zbývajících 95%, že jejich prázdnotu vyplní cestování. Nevyplní, jen ji roznáší po světě jako ptačí chřipku. Jeho klientela se vesměs chová stejně jako před televizní obrazovkou: Nechce vidět nic nového, to namáhá a děsí. Chce vidět to, co už viděla, chce potvrdit klišé, do nichž si přeložila (byl jí přeložen) svět. Zlo turistického průmyslu spočívá především v tom, že překládá svět pro blbce. Tedy bere ho těm, kdo blbci nejsou. Je nemravné okrádat chudé. I chudé duchem. Ale nechme mých nenávistí, ve vztahu k turistickému průmyslu nedokážu být dobrým křesťanem a v té mase nehledám jednoho spravedlivého. Přečtěte si raději méně nenávistný, zato analytičtější text Kateřiny Smejkalové:
http://denikreferendum.cz/clanek/28170-buh-jmenem-turismus

 

Reklamy

Napsat komentář »

Zatím nemáte žádné komentáře.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Vytvořte si zdarma webové stránky nebo blog na WordPress.com.

%d bloggers like this: