Czumalova nástěnka

15 února, 2013

ULICE NA ŽERTVÁCH

Filed under: K POSLEDNÍ PERIPATETICKÉ PŘEDNÁŠCE — V. Cz. @ 6:21 pm

Liben009

Jazyková paměť místa je někdy klamavá. Žertva je krásný archaismus, označující oběť bohům, a romantická duše si sem hned situuje staroslovanské obětiště. Název ulice ale vznikl až v roce 1904. Ulice se od svého vzniku, tedy od roku 1895, jmenovala Smetanova. Když se Libeň 12. září 1901 připojila k Praze, bylo nutno odstranit duplicitu, jméno Bedřicha Smetany tehdy nesla Ostrovní ulice. Název Na žertvách byl zvolen podle archeologických nálezů, na území osídleném souvisle od středního paleolitu hojných. Neznamená to ale, že je tu archeologicky doloženo osídlení právě slovanské, o obětišti ani nemluvě.
Hmotná paměť místa byla citelně oslabena mohutným demoličním útokem, vedeným proti Libni při přípravě a stavbě stanice metra Palmovka. Zůstal nicméně kus paměti prostorové: Nezvyklá šířka ulice odpovídá vedení trati Rakouské severozápadní dráhy (ÖNWB, Österreichische Nordwest­bahn) jejím středem. Trať vycházela z nádraží Těšnov na Rohanský ostrov, v úrovni Šaldovy ulice překonala po železném příhradovém mostě později zasypaný kanál karlínského přístavu, pokračovala po karlínském břehu kolem Invalidovny do stanice Libeň dolní nádraží. Odtud pak byla vedena ulicí Na žertvách, na jejím konci na Kotlasce podjela Turnovsko-kralup­sko-pražskou dráhu (TKPE, k. k. privilegierte Tur­nau-Kralup-Prager Eisenbahn), přes most u Kolčavky zaústila do nádraží Praha-Vysočany a dále pokračovala do Lysé nad Labem. Provozována byla mezi léty 1873 a 1972, fyzicky ale přečkala o 14 let zrušení, do roku 1984 ještě sloužila jako vlečka a rozebrána byla o dva roky později a v ulici Na žertvách postavena tramvajová trať.
Na Palmovce přejížděla železniční trať úrovňově i tramvaj a automobilisté i chodci vzpomínají na přejezd se závorami jako na místo dosti stresující. Druhý přejezd byl tam, kde se stýkají ulice Na žertvách, Ronkova a Vacínova. Z té je pořízen snímek Petra Paula z roku 1963.
Na fotografii Ondřeje Řepky z roku 1965 se do ulice Na žertvách díváme z náspu Turnovsko-kralup­sko-pražské dráhy směrem k Palmovce. Stejným směrem jede vlak na snímku Zdeńka Bauera ze 7. května 1972.
Na posledním snímku pak Zdeněk Bauer 24. června 1972 zachytil vlak v opačném směru. Trať končila. Průmyslový objekt vpravo je bývalá chemická a parní čistírna a prádelna Václav Jelínek.
(Reprodukce z knih JUNGMANN, Jan. Libeň : Zmizelý svět. Praha : Muzeum hlavního města Prahy, 2010. ISBN 978-80-85394-79-5 a BEČKOVÁ, Kateřina. Nádraží a železniční tratě: Zaniklé, proměněné a ohrožené stavby. Praha – Litomyšl: Paseka – Scola ludus-Pragensia, 2009. ISBN 978-80-7185-991-8, 80-902505-7-2)

Liben010

 

 

 

 

 

 

 

Liben017

 

 

 

 

 

 

Liben016

 

 

1 komentář »

  1. Vážený příteli,moc Vám děkuji za vzpomínky na mé mládí,libeňský rodák Jan Rothman.

    komentář od Jan Rothman — 29 března, 2015 @ 6:31 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Napsat komentář

Blog na WordPress.com.